مادران شاغل وشیردهی

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 15 مرداد 1402

به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر

مادران شاغل وشیردهی :

بخش قابل توجهی از جمعیت کشور ، زنان سنین باروری هستند و حمایت اجتماعی و قانونی این افراد وخانواده های آنان می تواند در فرزند آوری و تشویق به تغذیه با شیر مادر اهمیت بسزایی داشته باشد. همه مادران شاغل اگر بخواهند شیردهی بهینه و کامل داشته باشند به مرخصی زایمان کافی نیاز دارند زیرا مرخصی زایمان حتی می تواند منجر به کاهش مرگ و میر نوزاد شود. مادران شیرده در محیط کار خود باید ساعت استراحت مناسب ( پاس شیر ) و تسهیلات محل کار جهت دوشیدن شیر و محلی برای نگهداری شیر خود را داشته باشند . زمانی که مادر به محل کار خود بر می گردد اگر توسط کارفرمای خود حمایت شود ، تمایل بیشتری برای تغذیه شیرخوار با شیر خود را داشته و به تبع آن طول مدت شیردهی نیز بیشتر می شود .

چند توصیه برای شیردهی بهتر برای زنان شاغل :

– برای بدست آوردن مقدار مناسب شیر ، بهتر است دوشیدن شیر زمانی صورت گیرد که سینه پر از شیر است که معمولا بهترین زمان آن صبح ها است .

– دوشیدن شیر بهتر است در ساعتهایی از شبانه روز انجام شود که کودک در خواب است و مادر آرامش دارد، محیط آرام و ساکت و بدون اضطراب و فشار عصبی به روند شیردهی او کمک می کند .مادر می تواند شیر اضافی را دوشیده و ذخیره کند تا در ساعاتی که از فرزند خود جدا است وکسی از کودک او مراقبت می کند ، این شیر را به او بخوراند .

– استراحت مادر قبل از دوشیدن شیر و خوردن مایعات گرم به تولید شیر کمک می کند .

– مادر می تواند شیر دوشیده شده را در ظروف پلاستیکی کوچک در فریزر نگهداری کند و بهتر است روی ظرف تاریخ روز را درج نماید.

– بهترین روش برای گرم کردن شیر فریز شده ، قرار دادن ظرف حاوی شیر در آب جوش و حرکت دادن ظرف است . بهترین روش نوشاندن شیر به کودک نیز بوسیله فنجان و قاشق است، زیرا در بیشتر موارد کودکان حتی پس از استفاده یکبار از شیشه یا پستانک ، سینه مادر را نخواهند گرفت و کاهش شیردهی و گاه توقف آن اتفاق می افتد .

رضیه کریمیان کارشناس برنامه نوزادان

مرکز بهداشت شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page