۱۷ مهرماه روز جهانی تخم مرغ با شعار “تخم مرغ تامین کننده سلامتی و شادی

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 17 مهر 1402

۱۷ مهرماه روز جهانی تخم مرغ با شعار “تخم مرغ تامین کننده سلامتی و شادی”

تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را بطور متعادل تامین می نماید.عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز ان با سایر مواغذایی ،ترکیب کامل پروتئینی آن (دارای تمام اسیدآمینه های ضروری)و مواد مهم موجود در آن نظیر کولین ،لوتئین ،گزانتین و تولید کم انرژی است که مصرف آن بویژه در صبحانه به لاغری کمک  می کند.

نکته دیگر اینکه،۱۰۰% ویتامینهای محلول در چربی و ۸۰-۷۰% ویتامین های محلول در آب همگی در زرده تخم مرغ هستند و سفیده حاوی بخش مهمی از پروتئین و بسیاری از مواد معدنی است.خوب است بدانیم که عمده چربی تخم مرغ از نوع غیراشباع بوده و کلسترول تخم مرغ تاثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.

چند نکته مهم درباره خواص تخم مرغ:

پروتئین:تخم مرغ حاوی کاملترین و بالاترین قابلیت جذب و دارای بیشترین اسیدآمینه های ضروری برای بدن در مقایسه با سایر مواد پروتئینی از قبیل گوشت،شیر،مرغ و ماهی است.

کولین:این شبه ویتامین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین و نوزاد دارد و به همین دلیل خوردن تخم مرغ در دوران بارداری و شیردهی توصیه جدی می شود. همچنین مصرف کافی کولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی آنهلا همراه است.

لوتئین و گزانتین: این دو ماده با کمک به ساخت رنگدانه در ناحیه ماکولای شبکیه چشم باعث فیلتر کردن اشعه های uvطبیعی و مصنوعی در چشم و در نتیجه حفاظت چشم از آسیب می شوند و با عمل آنتی اکسیدانی خود از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های چشم جلوگیری می کنند.

الیاس صفدری: کارشناس تغذیه مرکز بهداشت


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page