خانواده دارای فرزند بیشتر، فضایی شادتر و سالم‌تر از خانواده‌های تک فرزند را تجربه می‌کند

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 25 آذر 1402

مادران امروزی و دغدغه فرزندآوری، تعلیم و تربیت آنان به گونه ای شده است که گاهی داشتن فرزند را مانعی برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان می دانند.

در روزگاری که داشتن یک فرزند برای بسیاری از زوج‌های جوان مشکلی بزرگ محسوب می شود با خانم مریم روزبهی رئیس دانشگاه پیام نور بافق مادر ۴ فرزند قد و نیم قد گفتگویی خودمانی داشتیم که توجه خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

مریم روزبهی که متولد ۱۳۶۲/۸/۲۵ تهران محدوده دروازه شمیران و فرزند یک خانواده متدین، فعال و توانمند است اینگونه گفتگوی خود را آغاز می کند.

ما خانواده ۶ نفره هستیم یک برادر و سه خواهر، پدرم سرهنگ تمام و بازرس وزارت دفاع و مادرم خانه‌دار است.

دوره دبیرستان را در دبیرستان علوی اسلامی، کارشناسی را در رشته فیزیک دانشگاه شاهد و کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده ام.

رئیس دانشگاه پیام نور بافق با بیان اینکه ترم اول ارشد با همسرم آشنا شدم می گوید: پس از بررسی و تحقیقات لازم مراسم عقد برگزار شد و دوران عقد تا پایان تحصیلات کارشناسی ارشد بنده طول کشید؛ سال ۱۳۸۶ مراسم عروسی انجام و بنده ساکن شهر بافق و شهروند بافقی شدم.

او در پاسخ به اینکه در چند سالگی اولین فرزند شما به دنیا آمد و آیا مانع فعالیت شما نبود عنوان می کند: اولین فرزند ما در سال ۱۳۸۹ و زمانی که بنده حدوداً ۲۷ سال داشتم و تقریباً یک سال و نیم شده بود که به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استخدام شده بودم، به دنیا آمد فرزند دوم سال ۱۳۹۱ و زمانی که در مقطع دکترا پذیرفته شدم متولد شد.

خانم روزبهی می افزاید:من با دختران دو ساله و یک ماهه راهی تهران شدم و تقریباً هر هفته و یا دو هفته یک بار این فرآیند ادامه داشت تا یک سال و نیم که دوران کلاس‌های درسی حضوری پایان یافت و امتحان جامع دادم پایان نامه را با اساتید یزد برداشتم.

او ضمن تقدیر از همراهی و حمایت خانواده خود و همسرش تصریح می کند: قطعا این همراهی ها باعث شد تا بتوانم سختی های آن روزها را بگذرانم، سال ۹۶ سومین فرزند و یک سال ۴ ماه بعد چهارمین فرزند ما به دنیا آمد هنوز درس من تمام نشده بود.

همزمان که در کنار فرزندانم بودم کار منزل و مدرسه بچه‌ها را نیز انجام می دادم؛درگیر چاپ مقاله و فرآیند دفاع نیز بودم.

وی در پاسخ به اینکه کسی به شما نگفت چرا با این اوضاع اقتصادی فرزند آوردید می گوید: از ابتدای ازدواج من اصلاً مشکل مالی نداشتم ضمن اینکه از نظر مالی از همسرم مستقل بودم و به نظرم تصمیم گیری در بعضی موارد برای من نسبت به کسی که این استقلال مالی را ندارد راحت‌تر بوده است.

خانم روزبهی همچنین در پاسخ به اینکه شغل همسرتان چیست و اینکه خودتان تمایل به فرزندآوری داشتید یا همسرتان عنوان می کند:همسرم پزشک هستند.

در موضوع فرزندآوری همسرم بیش از بنده تمایل داشتند ولیکن از این بابت که بنده همیشه همراه ایشان بودم مخالفتی نداشتم کار خودم را هم انجام می‌دادم و حضور بچه‌ها مانعی برای حرکت من نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بافق با اشاره به اینکه کلاس‌های تدریس بنده در مرکز استان تشکیل می‌شدند بیان می کند: دوران کرونا فرصتی شد برای بزرگتر شدن بچه‌ها.

او در ادامه در پاسخ به اینکه واکنش اطرافیان شما در قبال فرزندآوری و تعداد فرزندان چه بود می گوید:الان چند سالی است که دید مردم نسبت به تعدد فرزندان بهتر شده ولی ما روزهای سختی را گذراندیم؛ من و همسرم در اعتماد به نفس و استقلال فکری نسبت به دیگران، به شدت تفاهم داریم طوری که تحت تاثیر رفتار یا عملکرد اطرافیان قرار نمی گیریم.

خانم روزبهی می افزاید: اگر خود را باور داشته باشیم مشکلات یکی پس از دیگری قابل حل است.

رئیس دانشگاه پیام نور بافق در رابطه با توصیه به جوانان امروزی برای داشتن فرزندان بیشتر عنوان می کند: نسل جوان امروز هم اگر بتواند مشکلات مالی خود را حل کند و جدای از افکار دیکته شده شبکه‌های مجازی فکر کند راه درست را تشخیص می‌دهد.

خانم روزبهی عنوان می کند: خانواده‌ای با داشتن فرزندان زیاد اگرچه سختی و مشکلات خودش را برای والدین دارد ولی فضایی شادتر و سالم‌تر از خانواده‌های تک فرزند را تجربه می‌کند.

او همچنین در پایان خطاب به مسوولین می گوید: البته مسئولین هم برای تامین هزینه این مسئله مهم باید چاره‌اندیشی کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page