تامین مالی ۳ هزار میلیارد تومانی از تبلیغات تا واقعیت

دسته: صنعت و معدن
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 1 اسفند 1402

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با پنجاه سال سابقه تولید و فرآوری سنگ آهن برای اولین بار اقدام به تامین مالی از خارج شرکت به واسطه قرارداد سلف نموده است.اوراق سلف قراردادی است که براساس آن فروشنده در ازای دریافت وجه نقد از خریدار متعهد می شود تا کالای پایه را در زمان معینی به خریدار تحویل دهد.معمولا قیمت کالا در قرارداد سلف از قیمت نقدی کمتر است.دوره سررسید اوراق سلف یک تا دو سال است.

شرکت سنگ آهن مرکزی برای اولین بار جهت تأمین مالی شرکت پس از اخذ وام های گوناگون ریز ودرشت، ۸۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن را طبق قرارداد سلف پیش فروش و وجه آن را دریافت کرده یا خواهد کرد.
نکته جالب تبلیغات گسترده و راه انداختن شو تبلیغاتی بدون بیان واقعیت و منجلابی است که شرکت بدان گرفتار شده است.

شرکت سنگ آهن که طبق صورت های مالی سال گذشته بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارد شدیداً به نقدینگی نیازمند است،بطوریکه جهت پرداخت حقوق پرسنل در ماه های گذشته بصورت مکرر اقدام به اخذ وام از همه نوع نموده است.

در تمام تبلیغات بیان شده که اقدام صورت گرفته جهت تأمین مالی پروژه آهن اسفنجی بوده است.این پروژه با قرارداد ارزی ۲۲۳ میلیون یورو (۱۴ هزار میلیارد تومانی امروز ) با این بودجه به جایی نخواهد رسید و در صورت صدق در گفتار می بایست در زمان انتهای پروژه در زمان راه اندازی این تأمین مالی صورت می گرفت به همین دلیل ذکر هزینه کرد این پول در پروژه آهن اسفنجی بعید به نظر می رسد.

نکته قابل توجه این قرارداد سلف اینکه :
۱- بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از این پول کارمزد بورس خواهد بود.
۲- فروش کنسانتره که محصول میانی شرکت می باشد حدوداً تنی یک میلیون تومان سود شرکت را کاهش خواهد داد.
۳- علاوه بر سود احتمالی که می بایست شرکت طی یکی دو سال آینده پرداخت نماید در آینده با افزایش قیمت کنسانتره روبرو خواهیم بود که در صورتیکه ۸۵۰ هزار تن کنسانتره فروخته شده با قیمت قطعی بفروش رفته است.

نتیجه :
با این قرارداد سلف بسته شده نه تنها پروژه های شرکت پیشرفت قابل ملاحظه ای نخواهد داشت فقط بر میزان بدهی شرکت افزوده خواهد شد و شرکت بیش از پیش در منجلاب بدهی فرو خواهد رفت.

پیشنهاد :
مسئولین به جای تأمین مالی خارج از شرکت و ایجاد بدهی های غیرقابل جبران، می بایست بر تولید تمرکز کرده و با افزایش تولید و افزایش درآمد بدهی ها را کاهش داد.
درضمن در زمان مدیریت قبلی بالغ بر هزار میلیارد تومان سنگ آهن خریداری گردیده لذا کمترین کار اینکه در این دوره از خام فروشی (مخصوصاً سنگ آهن و کنسانتره ) جداً خودداری شود که نحوه عملکرد تیم مدیریتی هرگز از اذهان مردم پاک نخواهد شد.

امضاء محفوظ


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page