بازديد معاون وزير جهاد کشاورزي از طرح هاي بيابان زدايي بافق

دسته: عمومی , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
شنبه - 18 مرداد 1393

به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی ، مدير کل منابع طبيعي استان ، فرماندار بافق و جمعي از مسئولان محلي از طرح بایبان زدایی گود گوار و پخش سیلاب دشت قطرم شهرستان بافق بازديد شد .

رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور با اشاره به اینکه کشور ایران در منطقه ی خشک ونیمه خشک واقع شده است اظهار کرد: نزدیک به 2/2سطح کشور رابیابان تشکیل و يک درصد خشکی های جهان را کشور ما تشکیل می دهد.

خداكرم جلالي با اشاره به اينکه 20درصد کشورما را بیابان تشکيل مي دهد خاطر نشان کرد : وسعت بيابان هاي کشور بالغ بر 35 و نیم میلیون هکتار انواع بیابان مي باشد.

وي به راهکارهای مقابله با بیابان زدايي در کشور اشاره کرد و بیان داشت : به منظور جلوگيري از افزایش بیابان، اقداماتی از قبیل:تثبیت شن های روان-کاشت گونه های جنگلی و…درطول سال های بعد ازانقلاب صورت گرفته که با وسعتي بیش از2میلیون هکتار کارشده است.

معاون وزير جهاد کشاورزی افزود: دراین زمینه حدود5/6میلیون هکتار کانون های بحرانی داریم که دربرنامه کاری سازمان است و ما با عملیات بیابان زدایی کشور را از نظر خساراتی که به مجموعه های کشاورزی و صنعتی وارد می کند ایمن می کنیم.

جلالی گفت: رویکردی که سازمان برای تحقق این هدف دارد استفاده از مشارکت خود مردم است تا بتوانیم با ایجاد انگیزه های اقتصادی در مردم سرعت بیشتری را به اقدامات بیابان زدایی انجام بدهیم.

رئیس سازمان جنگلداری کشور با اشاره به اينکه شهرستان بافق يکي از شهرهاي بياباني کشور محسوب مي شود افزود: براي رفع بيابان در شهرستان بافق یک مجموعه ی با وسعت شش هزار هکتار در نظر گرفته شده که از اين ميزان تقریبا حدود هزارو ششصد هکتار انواع گونه های مقاوم طاق و گز کشت شده و هزار هکتار آن در دستور کار قرار گرفته است .

جلالی ايجاد کمربند بادشکن در شهرستان بافق را ياد آور شد و گفت: یکی از طرح های مختلفی که در بافق در حال انجام است چمن کمربند حفاظتی است که به عنوان باد شکن کار میکند.

وي ضمن تاکيد بر ايجاد کمربند سبز در اطراف جاده ها با همکاري مردم و دستگاههاي اجرايي بافق گفت : این اقدامات منجر به ایجاد تعادل در اکوسیستم و موضوع تثبیت شن های روان و کنترل کانون های بیابان زا که کمک به اولویت دارترین کارهای زیربنایی و توسعه است که سازمان با توجه به اینکه این مناطق و همچنین سایر دستگاههای که می توانند کمک کنند بتوانیم گام های بلندی را در کنترل کانون های بحرانی برداریم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و وسیله نقلیه تصریح کرد: این موضوع را با موافقت ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرده و اميد داريم که برای شهرستان ها وسیله نقلیه ای که بتواند در اطفاء حریق موثر واقع شود را تا پایان سال 93 اختصاص دهیم .

جلالی گفت: موضوع منایع انسانی نیز یکی از نیازهای ضروری برای امر حفاظت است که این موضوع مسایل حقوقی و تخصصی منابع طبیعی است که پیگیر هستیم و امیدواریم مجوزهای لازم از لحاظ نیرو داده شود زیرا یک وظیفه ی حاکمیتی است تا منابع انسانی تامین شود.

در پايان بازديدي که معاون وزير جهاد کشاورزي از منطقه پخش سيلاب دشت قطرم و منطقه بحراني گود گوار داشت در نشستي که با حضور فرماندار ، مدير کل منابع طبيعي استان و مدير عامل شرکت سنگ آهن مرکزي بافق برگزار شد موارد ذيل پيشنهاد و مورد توافق قرار گرفت:

1-     اختصاص مبلغ ده ميليارد ريال از اعتبارت متمركز سازمان جنگلها ومراتع به طرحهاي آبخيزداري شهرستان بافق

2-     اختصاص اعتبار و پايدار نمودن كد اعتباري ، بيابان زدائي شهرستان بافق.

3-     اختصاص يك دستگاه خودرو كمك دار به شهرستان بافق.

4-     اجراي طرح كمربند سبز با همكاري فرمانداري و مشاركت شركت سنگ آهن مرکزي و منابع طبيعي .

5-     اجراي طرح كاشت نهال و فضاي سبز از ميدان ورودي تا مسجد حضرت ابوالفضل جاده يزد – بافق به طول 35كيلومتر در سه رديف (دو طرف بزرگراه ولاين وسط)با همكاري فرمانداري و مشاركت شركت سنگ آهن و منابع طبيعي.

IMG-20140807-WA0019 IMG-20140807-WA0020 IMG-20140807-WA0025


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page