طرح عناصر نادر خاکی در بافق رونمایی می شود

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 17 فروردین 1394

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: طرح عناصر نادر خاکی به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار توسط مسئولان این سازمان در منطقه بافق یزد رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مزبور، عناصر نادر خاکی شامل ۱۵ عنصر در گروه لانتانیدها (نظیر سریم، نئودیوم، ساماریم، پرومتیم، لانتان، گادولینیم و اربیم) و دو عنصر اسکاندیم و ایتریم است که به دلیل ویژگی ها و مصارف خاص آنها، جزو عناصر نادر و استراتژیک معدنی است و قیمت برخی از این عناصر در هر کیلوگرم تا هفت هزار دلار می رسد.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در مدت ۱۸ ماه فعالیت خود در این سازمان موضوع استخراج و تولید عناصر نادر خاکی را مورد تاکید قرار داده است.

وی اسفند ماه سال گذشته اظهار داشت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران موضوع توسعه عناصرنادر خاکی (REE)که تاکنون مغفول مانده، به عنوان اولویت سرمایه گذاری در دستور کار خود دارد.

گرایش جهانی به سمت صنایع پیشرفته (هایتک) در زمینه هایی نظیر صنایع الکترونیک و مخابرات، خودروسازی، کاتالیست ها، آهنرباهای دائمی، آلیاژهای متالورژی، فسفر سانس و رنگدانه، شیشه و سرامیک، هوا و فضا و … تولید و مصرف عناصر نادر خاکی به عنوان مواد اولیه تولید محصولات با فناوری بالا، را افزایش داده است و ایمیدرو نیز برای دور نماندن از روند توسعه جهانی، با تدوین طرح عناصر نادر خاکی، موضوع شناخت پتانسیل ها و ذخایر بالقوه و بومی سازی تکنولوژی تولید این عناصر در کشور را از تیر ماه ۹۳ آغاز کرد.

موضوع جایگزینی تدریجی عناصر نادر خاکی به جای برخی از فلزات کنونی در تولید محصولات مورد توجه مدیریت ایمیدرو قرار دارد و با اکتشافات جدید، نسبت به بررسی و تعیین میزان ذخایر قطعی در این بخش اقدام و براساس آن، واحدهای فرآوری را نیز فعال خواهد ساخت.

سازمان ایمیدرو براساس برنامه ریزی خود با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شناسایی و اکتشاف پهنه های معدنی حاوی عناصر نادر خاکی را عملیاتی می سازد.

ایران از روسیه درخواست کرد تا در زمینه شناسایی و بهره مندی از مواد نادر خاکی به عنوان یکی از زمینه هایی که می توان همکاری داشت با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تفاهم نامه امضا کند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page