درخشش گوهری در بافق

دسته: عمومی
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 26 فروردین 1395

کانون فرهنگی تبلیغی آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی(ره) ، به مناسبت 26 فروردین،سالروز عروج ملکوتی مجاهد شهید،آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی(ره) تقدیم می کند
: درخشش گوهری در بافق
مجاهد فقیه، آیت‌ا… حاج شیخ محمدتقی بافقی‌(ره) فرزند مرحوم ملامحمدباقر تاجر درسال 1254هجری شمسی برابر با 1292هجری قمری در شهرستان بافق به دنیا آمد. وی تا سن 28سالگی در یزد بود و از اساتیدی چون میرزا‌سید علی مدرسی‌بزرگ و مرحوم ‌آیت‌ا…سید‌علی‌مدرسی‌لب‌خندقی و دیگر بزرگان استفاده‌های وافر نمود و سپس به نجف اشرف عزیمت کرد و با اندک سرمایه‌ای که از یزد همراه خود برده بود، مغازه‌ای راه اندازی کرد که هم کمک خرجی زندگی باشد و هم به طلاب کمک کند. آوازه تقوا و رفتار خوش‌وی با‌خریداران، مخصوصاً فقیران و محرومان در کوی و برزن نجف پیچید و دیدند که طلبه ای از نژاد سلمان فارسی به ظاهر، مشغول تجارت است؛ اما به اموال دنیا توجهی ندارد و در فروش اجناس به مشتریان نرم خوی بوده، خصوصاً با طلبه‌ها رفتاری متین را پیش‌گرفته و از نسیه دادن به افـراد مضایـقه ننموده وحتـی به برخی وجـه دستـی می‌دهد، تا آنکه سرمایه و اجناس مغازه‌اش به پایان رسید. آنگاه به تحصیل‌جدی درفقه، اصول، کلام، حدیث‌و رجال پرداخت و به موازات آن در تهذیب روح و تزکیه نفس اهتمامی جدی از خود بروز داد. مرحوم بافقی(ره) با عارف متشرع، شیخ مرتضی طالقانی(ره)بسیار محشور بود و همراه او و عده‌ای دیگر در تمام مدت 17 سال اقامت در نجف اشرف، هر صبح پنجشنبه 16 فرسنگ مسیر تا کربلا را پیاده می‌پیمود و شب را در حرم‌مطهرحضرت‌سیدالشهدا(ع) احیا می‌داشت و صبح روز جمعه دوبـاره بی‌آنـکه خوابیده باشد، به سوی نجـف بـاز می‌گشت تا بتواند صبح‌شنبه در درس حاضر شود.
: نقش آیت‌ا… بافقی(ره) در تاسیس‌حوزه علمیه قم
بعد از حضور 17 ساله ایشان در نجف اشرف و رسیدن به درجات علمی سرانجام به شهرمقدس قم آمد و چون طبق روایات در آخرالزمان، شهر قم “دار العلم” می‌شود، تمام فکرش بر این متمرکز بود که شاید این امر به دست ایشان انجام گیرد، لذا مرحوم بافقی در مجلسی به مرحوم آیت ا… حائری یزدی (ره) عرض کرد: آیا اخباری را که درباره ظهور علم در قم است، قبول دارید؟ ایشان فرمود:البته! مرحوم بافقی گفت: آیا نمی‌خواهید که این کار مهم و اساسی به دست شما انجام شود و سالیان دراز در آن شریک باشید؟ فرمود: چرا! گفتند: پس چرا تامل دارید؟ در همین جا بمانید و بنای این اساس را بنیان‌گذارید. ایشان‌فرمودند: بودجه‌لازم‌است. مرحوم‌بافقی(ره) عرض‌کرد:«وما‌مِن‌دابةٍ‌فی‌الأرض‌الّا‌عَلَی‌ا… رزقها؛‌هیچ‌جنبنده‌ای نیست، مگر آنکه روزی او برعهده خدا است». ظاهراً ایشان فرمودند:«اَبَی ا… اَن یَجریَ الاُمُور الّا باَسبابها؛ خداوند هر کاری را با اسبابش انجام می‌دهـد». مجدداً مرحوم ‌بافقی(ره) گفت: «هُو مُسَببُ الاَسباب…، خدا سبب ساز اصلی است» و بالاخره ایشان را قانع کردند که در شهر قم بمانند و کانون علم و اساس فضیلت را بنا بگذارند.
آیت‌ا…‌بهاءالدینی(ره)‌می‌فرمایند:«حضـرت‌آقای‌بافقـی(ره) جامع بین علم و عمل بود و حق بزرگی بر حوزه علمیه قم داراست. او با کمال جدیت حوزه علمیه را تقویت می‌کرد و مکرر در مکرر از او شنیدم که می‌فرمود: طلبه‌های حوزه علمیه قم همه یاوران و خدمتگزار امام زمانند».


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
دلسرد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 28 فروردین 1395 - 9:35 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

تشکر از اطلاعات جالبتان راجع به آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی
الحمدلله حرکتی زیبا توسط جوانان جسور کانون آشیخ محمد تقی بافقی شروع و انشالله تداوم خواهد داشت.جای داشت سازمانهای مدعی فرهنگ اسلامی و دانشگاههای شهرمان در این روز که سالروز فوت ایشان بود مراسم یادمان یا کنگره ای یا حداقل بزرگداشتی برگزار میکردند.ولی شاید میگن مربوط چندین دهه گذشته نه اینطور نیست .عزیزان شهرما غنی از مفاخر هست چرا قدر نمیدانیم و سعی در فراموش نمودن آنها د اریم .بیخود نیست که کرمانی ها و یزدیها ادعا میکنند وحشی بافقی از آن کرمان یا یزد است.مسولان عزیز فرهنگی که ادعایشان گوش فلک را کر کرده تا دستتان میرسد کاری کنید و همش داد نزنید که بودجه نیست !!!!!!و شرکت سنگ آهن بودجه نداره .خودتان همت کنید.ضمنا دهم فروردین هم سالروز ارتحال آیت الله میرغنی زاده امام جمعه فقید شهرمان بود که هنوز چندسالی از رحلتشان نگذشته .افسوس از برگزاری مراسمی یادبود از طرف ارگانهای ذیرط

You cannot copy content of this page