آیین رونمایی از کتاب مشاهیر بافق برگزار شد

دسته: کتاب
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 8 فروردین 1398
آیین رونمایی از کتاب مشاهیر بافق برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب ” مشاهیر بافق ” اثر سید محمد میرسلیمانی بافقی نویسنده،شاعر و استاد دانشگاه صبح روز ششم فروردین که به نام ” روز بافق” نامگذاری شده است،باحضور مسئولان شهرستان بافق؛ و علاقمندان به فرهنگ و هنر در میدان تاریخی خان برگزار شد.

آیین رونمایی از کتاب ” مشاهیر بافق ” اثر سید محمد میرسلیمانی بافقی نویسنده،شاعر و استاد دانشگاه صبح روز ششم فروردین که به نام ” روز بافق” نامگذاری شده است،باحضور مسئولان شهرستان بافق؛ و علاقمندان به فرهنگ و هنر در میدان تاریخی خان برگزار شد.

سید محمد میر سلیمانی بافقی نویسنده کتاب ” مشاهیر بافق ” در خصوص انگیزه خود برای نوشتن این اثر فرهنگی و تاریخی که به شرح زندگینامه و آثار مشاهیر و معاصرین بافق می پردازد گفت: از دوران دبیرستان بنا به علاقه شدیدی که به زادگاه خود داشتم و هر گاه بزرگان از شخصیت ها و مفاخر بافق یاد می کردند لذت می بردم. بعد ها با پژوهش و جستجوهایی که در منابع کتابخانه ها داشتم از تعداد زیاد شخصیتی که در این شهر کوچک و زمانیکه جمعیت آن از ۵۰۰ نفر تا ۵ هزار نفر بوده است،شگفت زده شدم. گروه ها و رشته های مختلفی که سرآمد ایران و برخی نمونه ها سرآمد در جهان اسلام هستند.

وی با بیان اینکه در این کتاب مشاهیر در ۲ بخش معرفی شده اند،افزود: بخش اول مشاهیری مه در زمان کهن هستند و بخش دوم آنان که در قید حیات هستند. تمام مطالب از منابع دیگر است که بصورت مصاحبه یا از طریق کتابخانه جمع آوری شده است.

میرسلیمانی در ادامه به بیان آمار تعداد مشاهیر قدیمی و معاصرین در گروه های مختلف که در این کتاب آورده شده است پرداخت که به شرح ذیل می باشد:

– از مشاهیر قدیمی ۱۷۰ نفر زندگینامه،آثار و در صورت وجود تصویر در این کتاب آورده شده و از معاصرین نیز ۱۳۰ نفر که ۴۱ نفر شاعر از ادبا در گذشتگان هستند و ۵۲ نفر شاعر معاصر که با ذکر نام و چند بیت از اشعارشان در این کتاب آورده شده است.

– از فرماندهان نظامی ۳۰ نفر در گذشتگان هستند که در قدیم که سپاهیان ایران دردسته های هزار یا صد نفری سازماندهی می شدند فرمانده هزار یا صد نفر با عنوان مین باش یا یوز باش بودند.

_از حاکمان قدیمی ۵۵ نفر هستند.
از مدیران که ۶۴نفرند ۱۵ نفر از درگذشتگان و ۴۹ نفر ازمعاصرین هستند.

اکثر حاکمان ذکر شده به طایفه خوانین یزد مربوط میشود که خواه ناخواه مشتمل بر تاریخ استان به ویژه شهر یزد هست ومیتواند مورد استفاده محققین قرار بگیرد.

– از خوشنویسان که ۶۵ نفر خوشنویس بافقی در قدیم بودند و ۶ نفر از معاصرین فعلی

– از علمای دینی، ۷۷ نفر از گذشتگان و ۹ نفر از معاصرین فعلی که ائمه جمعه نیز مشمول همین آمار می باشند.

– تعداد خیرین ۱۹ نفر قدیم و ۱ نفر جدید

– مجموع پهلوانان ۳ نفر می باشد

– اساتید دانشگاه و نویسندگان ۱۸ نفر قدیم و ۴۵ نفر معاصرین جدید

– هنرمندان و ورزشکاران ۱۷ نفر که مجموع معاصرین و قدیم می باشند.

– آمار پزشکان مربوط به ۸ سال قبل است که در مجموع ۲۷ نفر پزشک متخصص و عمومی می باشند.

میرسلیمانی با بیان اینکه در مجموع تعداد ۵۳۱ نفر مفاخر و مشاهیر از بافق می باشند،یادآور شد: اگر نام برخی افراد ذکر نشده به این دلیل است که یا دسترسی به آنان میسر نشده یا خود تمایل نداشتند که زندگینامه یا آثار آنان در این کتاب درج شود.

وی افزود: این کتاب بیشتر مربوط به خوانین هست که از دوره زندیه، افشاریه،صفویه تا قاجاریه می باشند و خواه یا ناخواه به شرح قسمتی از تاریخ استان نیز می پردازد.

منبع:آفتاب بافق

IMG_20190328_225459_639IMG_20190328_225415_400IMG_20190328_225404_362IMG_20190328_225400_585IMG_20190328_225354_074


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page