“موسیقی و توانخواهان “

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 21 مهر 1398

موسیقی یک بخش از تمام انسان هاست ،ضربان وریتم در تپش های قلب ما ،در نفس ها وحرکات ما وجود دارد .ملودی در خنده ها ،گریه ها ،فریادهاویا آوازهای ما،خلق شده است.تمامی دامنه هیجانات ما میتواند در ریتم ها وسبک ها واصطلاحات موسیقیایی متفاوت تجلی یابد .
اصوات موسیقی به علت برخورداری از بار هیجانی وعاطفی ،تاثیرات عمیقی بر روحیات ،شخصیت وپرورش عواطف انسانی می گذراند.

این ایده که از موسیقی میتوان به عنوان یک تاثیر شفابخش برای التیام وبهبود سلامتی ورفتار استفاده کرد،حدائقل به قدمت نوشته های ارسطو وافلاطون برمیگردد وبعد از آن دوره های متعددی را طی کرده است.
طبق سوابق ثبت شده از تمدن های اولیه ،از موسیقی برای درمان بیماریهای جسمی وروانی استفاده میشده است ،حتی در کتب دینی مثل تورات وانجیل نیز اشاراتی در مورد خصوصیات ارامبخش وتسکین دهنده موسیقی دیده میشود.

“موسیقی درمانگری در عقب ماندهای ذهنی”

موسیقی در زمینه شناخت وکمک به رفع مشکلات رفتاری نیز کاربرد فراوانی دارد واین تغییرات رفتاری به خصوص در سنین کودکی حائز اهمیت است.
موسیقی میتواند تجربه اولیه در تقویت نیازهای اساسی افراد عقب مانده ذهنی باشدوهمچنین اثرات مثبتی در افزایش بهداشت روانی وکاهش پرخاشگری عقب مانده ذهنی داشته باشد.البته این تاثیرات در خصوص گروههای مختلف کودکان استثنایی نیز صادق میباشد.براین اساس ،ضرورت است که در فعالیت های مدرسه ای توجه بیشتری به نقش موسیقی بعمل اید.در این راستا میتوان به طراحی فعالیت های موسیقیایی در اموزشگاه پرداخت از جمله ساده ترین وکم هزینه ترین این فعالیت ها پخش موسیقی در مراسم صبحگاهی دانش اموزان است ودر صورتی که با حرکات ورزشی ریتمیک همراه گردد،میتواند در افزایش بهداشت روانی دانش آموزان موثر باشد .
استفاده از موسیقی برای رفع نیازهای جسمی ،احساسی ،شناختی واجتماعی یک گروه یا فرد است .
موسیقی درمانی تمام جنبه های ذهن ،بدن،مغز ورفتار را لمس میکند.موسیقی می تواند منحرف کننده مغز باشد،میتواند ریتم های بدن را کند کند ومیتواند خلق وخوی ما را تغییر دهد که به نوبه خود میتواند بر رفتار تاثیر بگذارد.درمان با موسیقی افزایش توانایی انسان از طریق استفاده برنامه ریزی شده از تاثیرات موسیقی بر عملکرد مغز است درمانگران موسیقی درمانی از تاثیرات موسیقی برای تغییر رفتارها وپیامدهای خاص استفاده میکنند.موسیقی درمانی یک پدیده انسانی است وتنها تجربه حسی است که میتواند همزمان تمام زمینه های مغز را فعال کند،از دیدگاه اجتماعی وفرهنگی ،موسیقی جامعه وفرهنگ را جذب میکند بنابراین درمانگر حرفه ای موسیقی میتواند موزیک مناسب برای درمان موثر را انتخاب کند .
موسیقی درمانی با آموزش وسرگرمی موسیقی متفاوت است ،زیرا تمرکز ان برسلامت ،عملکرد وسلامتی است ودرمانگران موسیقی با افراد در هر سن وبا هر توانایی ،فرهنگ وزمینه ای کار میکنند .
تکنیک های مورد استفاده توسط درمانگران موسیقی می تواندشامل اهنگسازی آواز خواندن ،بداهه نوازی ،نواختن سازهای موسیقی سنتی ،گوش دادن به موسیقی و…باشد بنظر میرسد توانایی موسیقی برای تغییر روحیه ما به تولید مواد شیمیایی مختلف در مغز مرتبط است .
موسیقی درمانی بر رفتار انسان با تاثیر بر مغز وسپس سایر ساختارهای بدن تاثیر میگذارد،بطوریکه تاثیرات آموزش موسیقی قابل مشاهده ،شناسایی ،اندازه گیری وقابل پیش بینی است ،بنابراین پایه لازم برای برنامه های موسیقی درمانی را فراهم می آوردوبر مزایای موسیقی تمرکز میکنند تا به افراد در تمام سنین وتوانایی ها کمک کنند که سلامتی آنها حفظ شود.

به ✍قلم امیرعلی رسولیفرد “سفیر معلولین”

” مسئول افتخاری امور فرهنگی ومربی هنری” مرکز حرفه آموزی پسران ذهنی توانا/جامعه معلولین شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page