طلاق، اعتیاد و نداشتن مهارت های زندگی مهمترین آسیب های اجتماعی بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 28 آذر 1402

آسیب های اجتماعی یکی از عواملی هستند که در مسیر تحولات اجتماعی سد راه توسعه می شوند.

آسیب ها در جامعه ناشی از شرایط ساختاری می باشند که مانعی برای تحقق اهداف و تهدیدی برای کمال مطلوب و ارزش ها می شوند.

پدیده های نسبی، واقعی و قابل کنترل که برای رفع آنها به برنامه های مناسب و متعدد نیاز است

به سراغ بتول کریمیان رئیس اداره بهزیستی شهرستان بافق رفتیم و با وی در رابطه با آسیب هایی که امروزه جامعه، مردم و بویژه قشر نوجوان و جوان را تهدید می کند به گفتگو نشستیم.

کریمیان در ابتدا با اشاره به آمار بالای طلاق در شهرستان گفت:آمارها به تبع کل کشور در وضعیت خوبی نیست.

ازدواج ها در سنین پایین بدون اینکه فرد پختگی عقلی و عاطفی داشته باشد صورت می گیرد.

او عنوان کرد:در بسیاری از موارد انتخاب نادرست از نظر سن، تحصیلات، مسایل فرهنگی و هم کفو بودن انجام می شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بافق افزود: به غیر از آمارهای رسمی طلاق، طلاق عاطفی خانواده ها نیز وجود دارد که به ثبت نمی رسد و این خود عاملی برای بروز آسیب های بعدی در جامعه است.

کریمیان با اشاره به اینکه  طلاق باعث مشکلاتی نظیر زن سرپرست خانوار و فرزندان طلاق می شود بیان کرد:طلاق افسردگی فرزندان، مشکلات تحصیلی ، بزهکاری و حتی طلاق در فرزندان …را به دنبال خواهد داشت.

او با اشاره به راههای پیشگیری از جدایی خانواده ها عنوان می کند:آموزش های قبل از ازدواج کمک می کند افراد انتخاب درست داشته باشند؛ با آگاهی و در زمان مناسب ازدواج کنند، البته مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین که قصد ازدواج دارند ،انجام می شود و با بررسی هایی نظیر شرایط فرهنگی،سن، اهداف ازدواج و حتی با بررسی ویژگی های شخصیتی آن دو نفر رادر مورد ازدواج موفق راهنمایی می کند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان بافق همچنین به برگزاری آموزش های حین ازدواج برای افرادی که تازه ازدواج کرده اند اشاره کرد و گفت: زوجین می آموزند تا با یکدیگر ارتباط بهتر داشته باشند، مهارتهای حل تعارض را یاد  گرفته و حتی مهارتهای فرزند پروری را آموزش می ببینند.

او ضمن ابراز تاسف از تعلل برخی از زوجین برای حضور در کلاس آموزشی تصریح کرد: برای شروع هر چیزی  ابتدا آموزش می بینیم به جز تشکیل زندگی که امر بسیار مهمی است.

کریمیان از اعتیاد به عنوان یکی دیگر از آسیب های شهرستان اشاره ای داشت و افزود:متاسفانه هر روز سن شروع به اعتیاد کاهش یافته و خانواده اصولا چهار یا پنج سال بعد متوجه مصرف مواد توسط فرزند خود می شود.

وی گفت:امروزه گرایش دختران نیز به مصرف مواد بیشتر شده و مصرف مشروبات الکلی را در بین افراد داریم و این هشداری برای خانواده هاست.

او ادامه داد:از دیگر آسیب های شهرستان وجود غیر بومی ها در شهرستان با فرهنگ های مختلف است که بعضا مصرف مواد نیز داشته و حتی  پاتوقی برای مصرف جوانان شهر هستند!!!

مقام مسوول با بیان اینکه می توان گفت تقریبا شصت درصد مراجعین با آسیب های سخت در اورژانس اجتماعی بهزیستی  شهرستان اعم از کودک آزاری و  بدسرپرستی و …از غیربومی های شهرستان هستند خاطر نشان کرد:جدا از مباحث معدنی بودن شهر که باعث حضور غیربومی های غیر متخصص شده، متاسفانه مردم شهرستان به افراد غیر بومی به ظاهر نیازمند، کمک های فراوان می کنند و همین باعث حضور بیشتر آنها می شود در حالی که از مشکلات و آسیب های حضور آنان برای مردم شهرستان  اطلاعی ندارند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بافق افزود: عدم شادابی و نشاط و عدم داشتن مهارتهای مورد نیاز در زندگی فردی و زناشویی  مثل خودآگاهی و  ارتباط موثر…و ضعف باورهای مذهبی بعضا باعث ناامیدی و حتی افکاری  نامناسب در نوجوانان و افراد با اختلافات زناشویی می شود و می طلبد که خانواده ها و مسوولین در این امر تمهیداتی بیندیشند.

وی در ادامه این گفتگو گفت:بسیاری از اختلافات زناشویی نتیجه عدم مهارتهای ارتباطی با همسر و حل تعارض است که  زوجین به جای آموختن  مهارتها به سمت  فضای مجازی  و …گرایش پیدا می کنند و در برخی موارد خیانت به همسر اتفاق می افتد.

او عنوان کرد:برای زندگی بهتر باید زوجین هم مرد و هم زن آموزش ببینند در حالی که در اکثر سخنرانی ها و همایش های مربوط به خانواده داخل شهرستان حضور آقایان بسیار کمرنگ است.

کریمیان با اشاره به اینکه خانواده در اسلام جایگاه ویژه دارد و توجه به همسر و فرزندان و آموزش های مورد نیاز و البته دقت در انتخاب می تواند در پیشگیری از بسیاری از آسیب ها راهکار اصلی باشد گفت:بسیاری از والدین امروزی درگیر کار فراوان شده و از فرزند، همسر و گذراندن وقت با آنها غافل شده اند و اعضای خانواده آرامش را در بیرون از منزل جستجو می کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page