مروری بر سوره حدید(12)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 21 تیر 1394

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الأمْوَالِ وَالأوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا وَفِی الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿٢٠﴾ سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا کَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالأرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٢١﴾
دانید كه زندگى دنیا در حقیقت بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یكدیگر و فزون‏جویى در اموال و فرزندان است [مثل آنها] چون مثل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن كشت] خشك شود و آن را زرد بینى آنگاه خاشاك شود و در آخرت [دنیا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنیا جز كالاى فریبنده نیست«20»

[براى رسیدن] به آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنایش چون پهناى آسمان و زمین است [و] براى كسانى آماده شده كه به خدا و پیامبرانش ایمان آورده ‏اند بر یكدیگر سبقت جویید این فضل خداست كه به هر كس بخواهد آن را مى ‏دهد و خداوند را فزون‏بخشى بزرگ است«21»
نکته ها:
1. آیه 19 سخن از صدقه و قرض الحسنه بود آیه20 موانع و عوامل باز دارنده را بیان می کند.( بازی و سرگرمی و آرایش و فخرفروشی و فزونی طلبی مال و فرزند.
2. لعب به بازی نظام داری که دو طرف بازی به نظام آن آشنا هستند و اطفال به منظور غرض خیالی انجام می دهند . لهو به هر عمل سرگرم کننده ای که انسان را از کاری مهم و حیاتی و وظیفه ای واجب باز بدارد گویند.
3. شیخ بهایی این پنج خصلت را بر مراحل حیات مترتب می کند 1. دوره کودکی حریص در بازی 2. دوره بلوغ لهو وسرگرمی 3. کمال بلوغ آرایش داشتن لباس فاخر و مرکب برتر و… 4. دوره کهولت فکر فخر فروشی به حسب و نسب 5. دوره سالخوردگی بیشتر کردن مال و اولاد
بعضی نیز این پنج دوره را پنج هشت سال دانسته اند هشت سال اول بازی هشت سال دوم سرگرمی هشت سال سوم دنبال آراستگی و زینت وهشت سال چهارم دنبال فخر فروشی به حسب و نسب و هشت سال پنجم دنبال جمع مال و فرزند این چهل سال از عمر مفید انسان بعد از آن با هر کدام از این خصلت ها بیشتر خو گرفته می گذرد و این نشان از غفلت انسان از کارهای مهم مانند انفاق است .
4. در ادامه خداوند حیات انسان و زودگذری آن را تشبیه می کند که بارانی می بارد گیاهان سبز می شوند به سرعت رشد می کنند که کشاورزان(واژه کفار در اینجا به معنای کشاورزان است چون بذر را در زمین پنهان می کنند) تعجب می کنند اما رفته رفته زرد می شود خشک می شود شکننده می شود این مثال زندگی دنیاست تا می آیی از دوران جوانی بهره مند شوی بیماری بزرگسالی و کهولت سراغت می آید به چه دل بسته ای ای انسان!
5. زندگی دنیا پایان می پذیرد و انسان یا به سوی مغرفت و رضوان الهی رهسپار است و یا عذاب و زندگی دنیا فریبی بیش نیست
6. حال که دنیا فریبی بیش نیست در مسابقه مغفرت و بهشت شرکت کنید که شرکت برای عموم آزاد است مورد مسابقه مغفرت و معنویات است برگزار کننده خداست جوایز آن از قبل تعیین شده زمان و مکان خاصی ندارد جایزه اش بهشت است که عرض آن به اندازه عرض آسمان و زمین است طولش را خدا می داند جایزه بر اساس فضل الهی است که در جایزه محدودیتی ندارد.

ادامه دارد…
اجمد علی زاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page