هجوم حشره برگ خوار به درختان قیچ لرد شیطور

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 20 خرداد 1397

IMG-20180610-WA0003

قیچ درختچه ای است همراه با انشعبات چوبی فراوان که در عرصه های بیابانی بصورت پراکنده در جوامع گیاهی درمنه دشتی مشاهده می شود.

ارتفاع متوسط این درختچه تا ۵/٢ متر می رسد  قیچ در نقاط مختلف ایران ، قفقاز ، افغانستان و پاکستان انتشار دارد.

IMG-20180610-WA0002

رویشگاههای اصلی قیچ در ایران ، جنوب شرقی شاهرود ، خراسان ، زنجان ، دامنه های مشرف به کوهستان سفید آب و دشت کویر، ارتفاعات انارک و چوپانان می باشد. قیچ معمولا” در خطوط همباران ١٠٠تا ١۵٠میلیمتر بصورت طبیعی ایجاد رویشگاههای مشجر می نماید
گلهای زرد این درختچه پیش رس بوده و معمولا” در اواسط اسفندماه ظاهر می شوند.

IMG-20180610-WA0002

حشرات برگ خوار از آفات مهم درختان فضای سبز هستند. تنوع گونه ها و شدت حمله آنها ارتباط زیادی با شرایط اقلیمی دارد بدین معنی که آفتاب فراوان و شدید باعث تبخیر سطحی بسیار زیاد شده و نهایتاً به علت فقدان آب کافی تغییراتی در کمیت و کیفیت شیره گیاه به وجود می آید این اما باعث می شود که حشرات چوبخوار از فاصله دور قادر به تشخیص این درختان باشند.

IMG-20180610-WA0001

بیش از چند سال است که درختان قیچ واقع در ضلع غربی لرد شیطور دچار این آفت گردیده و متاسفانه علیرغم اطلاع رسانی و مکاتبه شورای روستا و درخواست های مکرر دامداران و مردم محلی تاکنون هیچ گونه اقدام موثری از طرف مسئولین صورت نگرفته است.

مشابه این مورد چندین سال پیش در منطقه هرات و مروست اتفاق افتاد که با پیگیری و اقدام به موقع مانع گسترش و از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه شدند.

حال از مسئولین محترم و دوستداران منابع طبیعی درخواست داریم با اتخاذ تدابیر به موقع و حمایت لازم گامی در جهت حفظ و نگهداری این ثروت ملی و میراث آیندگان بر دارند.
حسین عبداللهی
شورای اسلامی شیطور


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page