عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق در سال 91

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
یکشنبه - 11 فروردین 1392

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بافق عملكرد يكساله اين اداره را در سالي كه گذشت شرح داد.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق، عملكرد يكساله اين اداره را در سالي كه گذشت شرح داد: در بخش جنگل، پروژه مراقبت و نگهداري از جنگلكاريهاي سنواتي، پاركها و فضاي سبز شهرستان بافق در سطح دو هكتار انجام گرديد.
وي با اشاره به تهيه طرح جامع احداث پارك جنگلي بيشه در به مساحت 50 هكتار افزود: وسعت جنگل طبيعي در سطح شهرستان 736 هكتار مي باشد كه از اين مقدار، 240 هكتار ذخيره گاه ارس باجگان كه قسمت اعظم آن را درختان بادام كوهي و بندرت بنه تشكيل مي دهند، اختصاص مي يابد و به منظور افزايش سرانه فضاي سبز و ايجاد تفرجگاه، اقدام به احداث پارك جنگلي از جمله پارك بيشه در، قطرم، بركوييه، دولت آباد و ورودي بافق به وسعت 40 هكتار و 32 هكتارفضاي سبز جنگلي بيشه در شده است، همچنين در راستاي عمليات بيابانزدايي در سنوات گذشته با كاشت گونه هاي گز و تاغ، جنگلهاي دست كاشت به وسعت سه هزار هكتار ايجاد شده است.
خسرواني بيان كرد: با توجه به وسعت 245 هزار هكتاري مراتع مميزي شده شهرستان بافق، پروژهاي اجرايي در اين بخش شامل احداث و مرمت دو دستگاه آب انبار، تهيه طرح براي 16 هزار و 720 هكتار از مراتع شهرستان بافق، تأمين آب شرب دام براي 16 فقره مرتع، فعالسازي طرح هاي تهيه شده راكد در سطح 178 هزار و 32 هكتار، نظارت بر اجراي طرح هاي مرتعداري در سطح 26 هزار و 984 هكتار، كنترل پروانه چرا در سطح 113 هزار و 20 هكتار، بيمه كردن مراتع در سطح 51 هزار و 667 هكتار، پرداخت خسارت بيمه به مرتعداران به مبلغ 130 ميليون ريال، رقومي سازي نقشه هاي مراتع، تسطيح راه دسترسي بين مراتع و حفاظت و قرق از ديگر فعاليت هاي اجرايي در سال 91 بوده است.
رييس اداره منابع طبيعي بافق از پيشرفت چشم گير عمليات بيابانزدايي خبر داد و گفت: در بخش بيابانزدايي اقدام به اجراي عمليات بيابانزدايي و تثبيت شن هاي روان در كانون هاي بحراني بافق در سطح 75 هكتار و آبياري كشت هاي سنواتي شده است همچنين تخليه ماسه از كانال هاي كشت، حصاركشي با سيم خاردار اطراف منطقه كشت و راه دسترسي از ديگر فعاليت هاي اجرايي بوده است.
وي اضافه كرد: عمليات بيابانزدايي از سال 87 تا كنون در سطح 460 هكتار و با كشت گونه هاي سياه تاغ، اسكنبيل و بره تاغ در منطقه گودگوار و در جوار روستاي رضاييه انجام شده است.
خسرواني افزود: در بخش آبخيزداري، پروژه سيل بند حفاظتي روستاي حسن آباد، احداث ديوار ساحلي و تثبيت بستر فيروزآباد، مرمت پخش سيلاب هاي دشت قطرم شادكام از ديگر پروژه هاي انجام شده در سال 91 بوده است، همچنين در بخش حفاظت، تأمين تجهيزات و بكارگيري نيروي نظامي و يگان حفاظت، گشت و مراقبت و اطلاع رساني در سطح بيش از 850 هزار و 607 هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي، اجراي عمليات كنترل آفات و بيمار يهاي جنگلي و مرتعي در سطح هزار و 200هكتار و پروژه ي ايجاد كمربند حفاظتي با حجم هزار و 176 مترمكعب انجام گرديده است.
رييس اداره منابع طبيعي بافق ضرورت پروژه كمربند حفاظتي يا جدا كننده اراضي ملي- دولتي از مستثنيات مردمي را يادآور شد و افزود: اولويت اجراي پروژه ي مذكور در شهرستان بافق، منطقه گودگوار تعيين شده است. در اين منطقه از يك سو انگيزه تجاوز به اراضي ملي و دولتي به دليل نزديكي به شهر و ارزش افزوده قابل توجه زمين بيش از مناطق ديگر بوده و از سوي ديگر به دليل تراكم بالاي مستثنيات اوليه و اراضي واگذاري كشاورزي و مجاورت آن با جنگلهاي دست كاشت ( ايستگاه بيابانزدايي شهيد سيد مصطفي خميني) شناسايي تجاوزات و تصرفات انجام شده كه معمولاً بصورت تدريجي در مقياس هاي كوچك انجام مي شود به سرعت و سهولت قابل انجام نيست.
خسرواني اجراي پروژه كمربند حفاظتي را در كاهش تصرف آگاهانه و غير آگاهانه مردم مؤثر دانست و افزود: تا كنون اين پروژه با حجم 198 هزار و 66 مترمكعب انجام شده است.
وي با اشاره به برنامه هاي اجرايي در هفته منابع طبيعي تصريح كرد: در اين هفته بيش از 50 هزار اصله نهال از انواع كاج، سرو، زيتون، ارغوان، سنجد تلخ و شيرين بين عموم مردم و بطور رايگان توزيع گرديد.
وي بر ضرورت توجه هر چه بيشتر مسئولين تأكيد كرد و افزود: براي رسيدن به اهداف منابع طبيعي، كاهش خسارت هاي ناشي از طوفان و افزايش فضاي سبز نياز به توجه مسئولين به اين امر و تأمين اعتبار مورد نياز مي باشد.
همچنين وي مشاركت مردم را در حفظ عرصه هاي منابع طبيعي و اطلاع رساني يادآوري كرد و گفت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از چراي غير مجاز، برداشت غير مجاز شن و ماسه، قطع بي رويه درختان جنگلي، بوته كني و … اين اداره را مطلع نمايند و خود محافظين افتخاري عرصه هاي ملي باشند.
در پايان محمد خسرواني از تلاش هاي ارزشمند و ثمربخش كليه مسئولين استان و شهرستان و همچنين مردم در تحقق اهداف بخش منابع طبيعي و آبخيزداري قدرداني و تشكر كرد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page