بدون‌ همکاری جوامع محلی حفظ محیط زیست غیر ممکن است

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 8 آذر 1402

همیاران محیط زیست عالی ترین نماد از سرمایه های اجتماعی حوزه محیط زیست هستند که به درک فاخر اندیشه‌ در زمینه رسیده‌اند.

آنان به دنبال بالا بردن تاب‌آوری طبیعت هستند تا بتوانند محیط زیست را از بحران ها نجات دهند.

علیرضا نارگانی که ۵۲ سال سن دارد،کارمند شرکت سنگ آهن مرکزی بافق است و از سال ۹۲ در پی آشنایی با ریاست وقت اداره‌ محیط زیست ،سید‌ جلال موسوی همکاری خودش را با این اداره شروع‌ کرده است.

او علت اصلی علاقه اش به محیط زیست را چنین روایت می کند: از زمان کودکی به حیات وحش علاقه زیادی داشتم ،البته آن زمان برخلاف روال امروز بود.

وی می گوید: پدرم شکارچی بود، من هم به پیروی از این سنت غلط قصد ادامه داشتم که با روحیات و اخلاق جذب کننده سید‌ جلال آشنا شدم و ادامه کار را به عنوان‌ همیار شروع کردم.

او ادامه می دهد: شاید هم تاوان خطاهای خود و گذشتگان،همکاری ما با توجه به کویری بودن منطقه ،خشکسالی و خشک شدن برخی چشمه های طبیعی بیشتر در حول محور تامین آب بوده که شامل بازسازی و ترمیم‌ چشمه ها و در محل هایی که نیاز بود ساخت آب انبار و در جایی که امکان ساخت آب انبار نبود با نصب منبع پلی پروپیلن که البته همگی در فصول زمستان و بارش، از آب باران شارژ می شدند ،اقدام کردیم.

نارگانی با اشاره به اینکه حیوانات علف خوار در خشکسالی ها اگر آب داشته باشند امکان گذراندن سال را دارند عنوان می کند: این حیوانات شامل کل، بز، قوچ‌و میش هستند؛ خوراک اصلی پلنگ معروف ایرانی  که با دوربین‌گذاری سال ۹۶ تعداد مشخص شده آنها تقریبا ده قلاده در منطقه‌حفاظت شده برآورد شد است.

وی می افزاید:البته با توجه به قلمرو‌گیری این‌حیوان امکان ازدیاد بیشتر در این محدوده نیست و بعضا باعث برخورد،نزاع ونابودی یکدیگر می شوند،در کنار پلنگ گرگ ،روباه معمولی،شاه روباه،شغال، کفتار،کاراکال،گربه وحشی گونه‌های دیگر گوشتخوار منطقه هستند.

نارگانی با بیان اینکه در کنار آنها پرندگانی همچون کبک‌،تیهو،هوبره، سارگپه،دلیجه،عقاب طلایی، صحرایی و انواع جغد و شاه بوف پرندگان حفاطت شده را شامل می شوند.

همیار محیط زیست همچنین تصریح می کند: از خزندگان معروف افعی شاخدار،شتر مار، تیر مار،افعی جعفری، بزمجه وانواع اگماها است.

او می گوید:با توجه به بودجه اندک سازمان محیط زیست؛ اکثر همکاری های همیاران محیط زیست با بودجه و وسیله کاملا شخصی انجام‌گرفته و می گیرد البته زیر نظر کارشناسی و فرماندهی شخص مجرب و کار آزموده سید‌جلال موسوی که جای تقدیر و تشکر دارد او حدودا دوازده سال صادقانه برای محیط زیست و حیات‌وحش بافق زحمت کشید و یادگارهای بسیاری از خود به جا گذاشت.

نارگانی در ادامه گفتگو در توصیف سید جلال موسوی بیان می کند: علاوه بر جذب همیاران ،توانست چند تن از شکارچیان را نیز به جرگه همیاری دعوت و از شکار باز دارد.

او با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی های اخیر و بیماری طاعون نشخوار کنندگان در چند سال پیش می افزاید: رشد آمار گونه های جانوری حکایت از حفاظت صحیح و دلسوزانه این مدیر دلسوز و مدبر دارد.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو خاطر نشان می کند:محیط زیست ما بیش از هر چیز نیاز به آشنایی و آگاهی مردم دارد بدون‌ همکاری جوامع محلی حفظ محیط زیست که عملا غیر ممکن است.

معرفی گونه های جانوری و اهمیت حفظ آنها،معرفی پوشش گیاهی و چگونگی برداشت  و استفاده از برخی گیاهان دارویی ،حفظ درختان کهنسال و چند صد و برخی هزار ساله و اهمیت وجود این درختان ،مواردی است که باید در مدارس وداز دبستان به دانش آموزان یاد داد حفظ محیط زیست را در کودکان نهادینه کرد.

علی نارگانی همیار محیط زیست در پاسخ به اینکه امکانات اداره محیط زیست بافق در چه وضعیتی است عنوان می کند:با توجه به امکانات و  حقوق و مواجب این سازمان متاسفانه نیروی انسانی مناسبی برای حفظ وحراست از مناطق تحت حفاظت نیست و همیشه افراد سودجو که به نوعی سعی در خودنمایی و بزرگ نشان دادن خویش هستند در این برهوت کویر جواب تشنگی حیوانات را با گلوله داغ میدهند.

او می افزاید: با این رویه با توجه به مسایل اخیر و اینکه تلاشی در حفظ بقای حیات وحش نمی شود دیری نخواهد پایید که پلنگ منطقه حفاظت شده نیز به سرانجام یوز زیبای ما دچار خواهد شد.

نارگانی می گوید: روزگاری علفخوارانی که در حال حاضر به وفور در کوه و بیابان مشاهده می شوند فقط در فیلم و عکسها یافت خواهند شد.

 

 

 

 

روزگاری  را می بینم که تمامی تلاش من و دوستانی که مصالح و وسیله بر دوش و در کوه و بیابان ساعتها راه پیمودیم تا هیچ‌حیوانی تشنه‌نماند بر باد خواهد رفت.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page