فعالان گردشگری کشور در بافق/راهکارهای توسعه گردشگری کشور بررسی شد

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 21 شهریور 1396
فعالان گردشگری کشور در بافق/راهکارهای توسعه گردشگری کشور بررسی شد

یزد ـ بافق در روزهای گرم تابستانی و در شرایطی که همواره گرمترین نقطه استان یزد بوده با جاذبه‌های بسیار گردشگری، جمعی از فعالان گردشگری کشور را نزد خود فراخوانده است.

یزد ـ بافق در روزهای گرم تابستانی و در شرایطی که همواره گرمترین نقطه استان یزد بوده با جاذبه‌های بسیار گردشگری، جمعی از فعالان گردشگری کشور را نزد خود فراخوانده است.

خبرگزاری مهر،فعالان حوزه گردشگری کشور به همراه فعالان حوزه صنایع دستی و دست بافته‌ها به دعوت مدیر کمپینگ گردشگری شهید برزگری روستای صادق آباد شهرستان بافق (کویرکارال) در این شهرستان گردهم جمع شده‌اند تا راهکارهای توسعه گردشگری در کشور را به بحث بنشینند و برخی مسئولان کشوری مرتبط با حوزه گردشگری نیز به جمع آنها پیوسته‌اند.

این گروه امیدوار است با حضور در دیگر نقاط کشور موضوع‌های مختلف گردشگری را با هدف توسعه این صنعت درآمدزا به بحث بگذارند و راهکارهای مثمرثمری را به همکاران خود در زمینه‌های مختلف ارائه دهند.

حضور فعال مسئولان بافق دلگرم کننده بود

از نکات مثبت این گردهمایی، حضور مسئولان شهرستان بافق در این جمع بود و آنان بر عزم خود برای غنابخشی به مسئله گردشگری در این منطقه به ویژه حمایت از مدیران مجموعه کویری کاراکال بافق که بسیار مورد توجه فعالان حوزه گردشگری قرار گرفته، تأکید کردند و همین مسئله باعث دلگرمی فعالان حوزه گردشگری است.

در این برنامه‌ها که همزمان با هفته تعاون برگزار شد، جمعی از اعضای اتحادیه تأمین نیاز فرش و صنایع دستباف، تورلیدرهای گردشگری، اعضای تعاونی‌های گردشگری و دارندگان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مجموعه‌های چند عملکردی از سراسر کشور حضور داشتند که در قالب نشست‌هایی، موضوع‌های مختلف مورد بحث بررسی قرار گرفت.

در کنار این برنامه‌ها و به صورت ویژه، راه‌های جذب گردشگران به این منطقه از کویر، با توجه به جاذبه کویری مجموعه شهید برزگری مورد بررسی قرار گرفت.

در افتتاحیه این برنامه که با حضور علی نوروز زاده شهردار بافق، اعضای شورای اسلامی شهر بافق و مسئول میراث فرهنگی این شهرستان برگزار شد، با توجه به قابلیت‌های گردشگری کشور، بر همکاری تمام دستگاه‌ها و فعالان گردشگری کشور برای رونق این صنعت پردرآمد جهان که می‌تواند علاوه بر درآمدزایی بالا برای کشور، به رونق کسب و کار نیز منجر شود، تأکید شد.

اقتصاد جهانی بر مبنای گردشگری باز تعریف می‌شود

یکی از فعالان گردشگری کشور در این برنامه با بیان اینکه صنعت گردشگری در دنیا پیشرو و پیشتاز است، اظهار داشت: نباید از قطار پیشرفت جا ماند و باید همگام با دنیا در این عرصه پیشرفت کرد.

روح‌الله روانشاد افزود: صنایع مختلف به دلایل بسیاری در حال اضمحلال هستند و اقتصاد تک‌محصولی و وابسته به نفت که ده‌ها سال ما را به دنبال خود کشیده، دیگر نتیجه‌ای ندارد و در حال حاضر همه چیز در گرو گردشگری که متکی بر انسان‌ها است، تعریف می‌شود.

کارشناس میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: تلاش می‌کنیم با تعامل بین مجموعه‌های گردشگری و هم‌فکری با مسئولان مرتبط که ابزارهای لازم را در اختیار دارند، برای گسترش روزافزون این صنعت که رشته‌های زیادی را شامل می‌شود، گام برداریم ضمن اینکه در میان گذاشتن تجارب افراد و دستگاه‌هایی که در نقاط مختلف این کشور فعال هستند باعث برداشتن گام‌های بسیار مهمی در این زمینه می‌شود.

بسیاری از مشکلات گردشگری به راحتی قابل حل است

وی با اشاره به برخی از مشکلات مرتبط با گردشگری استان یزد و شهرستان بافق که در طی مسیر نیز قابل مشاهده و به راحتی قابل حل است از مسئولان خواست برای رفع آن بکوشند.

نصب تابلوهای راهنمای مسیرهای گردشگری استان یزد و به ویژه بافق از درخواست‌های این فعال گردشگری بود.

روانشاد با اشاره به اینکه قوانین خوبی برای کمک به مسائل گردشگری تدوین شده است اما متأسفانه نه فقط بسیاری از فعالان این صنعت، بلکه بسیاری از مسئولان مرتبط نیز از آنها آگاهی ندارند، افزود: در مجموعه دوستانی که در این نشست‌ها شرکت می کنند برای آگاهی بخشی در این زمینه تلاش می‌کنیم.

سونیا خضرایی، مسئول اتحادیه تأمین نیاز شرکت تعاونی فرش و صنایع دست‌بافت نیز اظهار داشت: حضور مسئولان شهرستان بافق در جمع شرکت‌کنندگان حوزه گردشگری و صنایع دستباف در هفته تعاون، این هفته را برای ما به عنوان هفته تعامل معنی کرده است.

وی افزود:امیدواریم با همکاری‌هایی که بیش‌ازپیش بین بخش دولتی و خصوصی ایجاد می‌شود، شاهد توسعه روزافزودن صنعت گردشگری در کشور باشیم.

توسعه زیرساخت‌ها و آموزش مهم‌ترین دغدغه صنعت گردشگری است

این فعال گردشگری ادامه داد: باید مباحثی مانند زیرساخت و آموزش را به عنوان اصلی‌ترین راهکارهای حل مشکلات گردشگری به صورت جدی مد نظر قرار دهیم.

یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری نیز در این برنامه اظهار داشت: صنعت توریسم صنعتی بسیار درآمدزا به حساب می‌آید و می‌تواند اشتغال بسیاری را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل مورد توجه جهانیان قرار گرفته و به صورت طبیعی نیز باید همگام با دیگران در این مسیر گام برداریم.

راشین حسنی افزود: در این عرصه و در زمینه تبلیغات، بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و در زمینه بازاریابی و برندسازی نیاز به فعالیت جدی است.

شهرداری تسهیل‌گر بخش گردشگری است

شهردار بافق نیز در این نشست اظهار داشت: مجموعه‌های دولتی و شهرداری، بخش تسهیل‌گر و بسترساز در زمینه گردشگری به حساب می‌آیند.

سیدعلی نوروز زاده افزود: به طور طبیعی باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار بگیرد تا بتوانند بهترین باشند و مجموعه شهرداری به سهم خود در این راستا می‌کوشد و فعالانی مانند مدیر مجموعه شهید برزگری را یک پتانسیل برای این شهرستان می‌داند و قدردان زحمات آنان است.

شهرداری بافق دومین شهرداری حامی میراث فرهنگی کشور شناخته شد

وی ادامه داد: به واسطه همین توجه، سال گذشته شهرداری بافق بعد از تبریز دومین شهرداری حامی میراث فرهنگی در کشور و حائز رتبه اول در استان یزد شد.

نوروز زاده اضافه کرد: در کنار نگاه‌های حمایتی شهرداری و شورای اسلامی، تلاش می‌کنیم که در راستای حمایت از صنعت گردشگری در این منطقه؛ خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود نگاه به گردشگری داشته باشد.

شهردار بافق با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته بافق و دومین سمپوزیوم ساخت مجسمه‌های شنی، این برنامه‌ها را در راستای توجه دادن گردشگران به این منطقه ذکر و از حاضران برای دیدار از این برنامه‌ها دعوت کرد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق نیز در جمع شرکت‌کنندگان این نشست اظهار داشت: مجموعه شهید برزگری اولین کمپ دائمی در زمینه کویرگردی در این استان است که فعالیت‌های آنان را دنبال کرده و در صدد حمایت از این فعالان گردشگری و دیگر فعالان حوزه گردشگری شهرستان هستیم.

قدردان فرصت حضور فعالان گردشگری کشور در بافق هستیم

لیلی رنجبر افزود: تلاش می‌کنیم با حمایت‌های خود زمینه راه‌اندازی کارگاه‌های تولید صنایع دستی در محل مجموعه شهید برزگری که توسط مسئولان این مجموعه دنبال می‌شود را فراهم کنیم.

این مسئول با بیان اینکه این شهرستان مانند بسیاری از نقاط کشور پتانسیل‌های بسیاری برای گردشگری دارد و باید زمینه بهره‌برداری هر چه بیشتر از آن فراهم شود، گفت: حضور فعالان گردشگری کشور در این محل را نشان‌دهنده اهمیت گردشگری شهرستان بافق برای فعالان این حوزه در کشور می‌دانیم.

رنجبر ادامه داد: امیدواریم با تعاملاتی که در این زمینه بین مجموعه‌های مختلف دولتی و خصوصی در این نشست‌ها ایجاد می‌شود، بتوان به راهکارهایی برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری به ویژه در این منطقه از کشور دست یافت.

مدیر کمپینگ گردشگری شهید برزگری روستای صادق آباد شهرستان بافق نیز اظهار داشت: امیدواریم در این گردهمایی که یک کار خاص در کشور است، زمینه آشنایی و تعامل مجموعه‌های مختلف کشور در حوزه گردشگری فراهم شود.

محمد برزگری افزود: در کنار مباحث کلی نشست‌ها، سلسله نشست‌هایی را با فعالان حوزه گردشگری برای شنیدن راهکارهای آنان در راستای جلب گردشگران به شهرستان بافق با تأکید بر قابلیت‌های کمپ کویر کاراکال بافق خواهیم داشت.

تعامل بین مجموعه‌ای تنها راهکار توسعه گردشگری کشور است

آنچه که اکنون بیش از پیش به باور نشسته این مسئله است که تکیه بر اقتصاد تک محصولی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه نگاه صرف به درآمدهای نفتی اکنون به یک مانع برای رشد کشور بدل شده است.

همین مسئله فعالان گردشگری کشور را بر آن داشته است که راهکارهای توسعه این صنعت را بیشتر در بین فعالان این حوزه دنبال کنند و در کنار آن با تعامل با دستگاه‌های دولتی راهکارهایی را برای پیشرفت کار فراهم کنند.

چنین نشست‌هایی که نمونه آن به دعوت یکی از فعالان این حوزه در شهرستان بافق استان یزد با ظرفیت‌های بالای گردشگری برگزار شد، علاوه بر اینکه باعث ایجاد تفاهم و تعامل بیشتر فعالان این حوزه در کشور می‌شود؛ پیام خاصی نیز برای مسئولان دارد.

پیام این گردهمایی این است که فعالان کشوری این حوزه اهمیت خاصی برای این منطقه قائل هستند و به همین دلیل نیز خود را از اقصی نقاط کشور به این شهرستان رسانده‌اند و مسئولان شهرستانی و استانی باید در راستای گسترش تعامل و همکاری‌ها که توسعه‌دهنده شهر و استان است، پیشگام باشند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page