نذر طبیعت نذر زندگی

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 24 خرداد 1402

به بهانه هفته محیط زیست خبرنگار ” بافق فردا” به سراغ یکی از همیاران محیط زیست که عمری وقت خود را صرف نگه داری محیط و جانداران کرده است رفت و با او گفتگویی ترتیب داد که در ادامه می خوانید.

ماشاالله شمس الدینی که از سال ۱۳۹۱ به عنوان همیار محیط زیست فعالیت دارد در خصوص فعالیت های همیاران افتخاری محیط زیست چنین می گوید:همیار همان گونه که از نام آن مشخص است در امور حفاظت و حراست از گونه های جانوری و گیاهی منطقه تحت مدیریت با محیط بانان همکاری و همیاری می کند.

وی می افزاید:بنده هم چون اصالتا زاده روستای قطرم می باشم همیشه دیدن حیوانات وحشی در کوهای سربه فلک کشیده روستا برایم جالب بوده تا اینکه از طریق یکی از دوستان همیار وارد محیط زیست شدم و تا این لحظه هم مشغول خدمت رسانی به حیات وحش می باشم.

شمس الدینی با بیان اینکه سوال بسیاری از مردم این است که چگونه می توانند همیار محیط زیست شوند عنوان می کند:همیار شدن در محیط زیست و در منابع طبیعی بسیار راحت است همه ما باید یک همیار باشیم.

همیار محیط زیست خاطر نشان می کند: اگر برای تفریح یا کوهنوردی به طبیعت پای می گذاریم حواسمان باشد ما میهمان جاندارانی گاها نادر در بیابان هستیم که با وجود سرما و گرما و کم آبی مطلق خود را با شرایط تا حدودی وفق داده و به حیات خود ادامه می دهند ؛حق نداریم زندگی آنها را تهدید نماییم روشن نمودن آتش در کنار بوته ها خصوصا اواخر بهار سبب آتش سوزیهای وسیع خواهد شد .

او ادامه می دهد:قطع شاخه سبز درختان و بوته ها طبیعت را از حالت طبیعی خود خارج می کند؛ درختان بادام کوهی و اورس سالیانه سه میلیمتر رشد دارند ،رها نمودن زباله ها در طبیعت ظلم درحق حیات جانداران است.

شمس الدینی با اشاره به اینکه همین که از جاده هایی که قبلا خودروها عبور نموده حرکت نماییم و ایجاد مزاحمت صوتی برای میزبانان طبیعت ایجاد ننماییم بزرگترین کار مفید را انجام داده ایم می گوید:همیاران بازوان پرتوان محیط بانان هستند؛مشارکت در ساخت آب انبار،ایجاد آبشخور ،لایروبی چشمه های طبیعی ،احیاء و مرمت آبشخورهایی که در اثر سیل دچار آسیب شده اند گوشه ایی از فعالیت های همیاران است.

همیار محیط زیست در توصیه ای به خیرین عنوان می کند:در بحث نذورات طبیعت نیز همشهریان عزیز و علاقه مند به بقاء حیات وحش می توانند با خرید علوفه و منبع های پلی اتیلن برای آبرسانی به حیات وحش باعث خیر و برکت شوند.

وی با اشاره به اینکه خیرین همچنین می توانند کمک های نقدی خود را به مسئولان مربوطه برسانند خاطز نشان می کند:همیشه در ایام سرد و در مواقع برف و بوران پیدانمودن علوفه برای علف خوران بسیار سخت است؛ همیاران با پخش علوفه در نقاط پرتردد حیوانات اقدام به پخش علوفه می کنند.

وی می گوید:بد نیست مردم شریف و دوستدار طبیعت در بحث نذورات در تولد فرزند و یا سایر مناسبت ها نیم نگاهی هم به محیط زیست خود نمایند ،کاشت درخت در مناطقی مشخص سالیان سال یادگار خواهد ماند و انسان با دیدن حاصل زحمت خود احساس غرور می کند،کمک به توسعه فضای سبز کمک به ادامه زندگی حیات خود و سایر موجودات هوازی خواهدشد.

پس چه کاری بهتر از حفظ و توسعه درختان ؟

شمس الدینی همچنین عنوان می کند: در بحث ورود موتور سوران و آفرود سواران به عرصه های طبیعی خواهش می کنم رعایت حال جانداران حیات وحش را بنمایند زیبایی های طبیعی موجود تا وقتی زیبا می مانند که توسط انسان تخریب نشوند چه بهتر اگر قصد دیدن حیات وحش و بیابان را داریم از محل های تعیین شده و مجازحرکت نماییم تا باعث رمیدن و جدا شدن توله ها و نوزادان جانواران و پرندگان نشویم .

او ادامه می دهد:رها نمودن سگ های ولگرد معضل و تهدید بزرگی برای حیوانات است بطوری که سگ ها معمولا با گرگ و شغال جفت گیری می کنند و حاصل آن تولد حیواناتی مانند سگ تور و سگ گرگ که بسیار خطرناک می باشند می شود حتی گزارش حمله به انسان را نیز داشته ایم.

شمس الدینی در ادامه با بیان اینکه منطقه تحت مدیریت وسیع بافق زادگاه و زیستگاه مناسب یوز آسیایی است تصریح می کند: در سالیان گذشته گزارش هایی خوشحال کننده از حضور و تردد انها داشته ایم که متاسفانه در حال حاضر با رشد معادن و حضور پر تعداد موتور سواران در مناطق حیات وحش دیگر گزارشی از حضور یوزپلنگ نیست؛همه ما باید احساس مسئولیت داشته باشیم محیط زیست به شدت در حال تهدید آلاینده ها به ویژه زباله ها، ریزگردها و رشد کویرهای بی حاصل شده است.

شمس الدینی می گوید: حواسمان باشد ادامه حیات ما با زنده و پویا بودن جنگل ها و منابع طبیعی بستگی دارد ؛سیل های ویرانگر حاصل جنگل خواری و کوه خواری و طمع ما آدمیان بوده است.

همیار محیط زیست در پایان از تمام مردم خواست تا مراقب داشته های موجود باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page