برگزاری کارگاه آموزشی اطفاء حریق در روستای حاجی آباد شهرستان بافق 

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
یکشنبه - 4 تیر 1402

برگزاری کارگاه آموزشی اطفاء حریق در روستای حاجی آباد شهرستان بافق

کارگاه آموزشی « اطفاء حریق »  با هدف مشخص کردن نقاط ضعف، قوت و خلأهای موجود با سناریوی آتش سوزی در مراتع و جنگل های دست کاشت شهرستان بافق در روستای حاجی آباد این شهرستان برگزار شد.

کارگاه آموزشی « اطفاء حریق »  با حضور مدیرکل و کارشناس مانورهای مدیریت بحران استان یزد، مدیرکل و جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، فرماندار بافق، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق، دیگر اعضاء ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان بافق، اعضای شورای تأمین شهرستان، بسیجیان پایگاه های مقاومت امام حسن مجتبی (ع)، امام رضا (ع)، امام حسن عسکری (ع)، حمزه، حر و جوامع محلی روستای حاجی آباد شهرستان بافق در محل روستای حاجی آباد این شهرستان برگزار شد.

در ابتدا، جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد بیان کرد: یکی از دغدغه های منابع طبیعی حفظ پوشش گیاهی بوده که از مخاطرات آن آتش سوزی می باشد و سالانه مساحت زیادی از جنگلها و پوشش مرتعی را از بین می برد.

علی محسنی نسب تصریح کرد: در کل جهان حدود ۴ میلیارد هکتار جنگل می باشد که سهم کشور ایران ۱۴/۳ میلیون هکتار است.

وی با اشاره به آمار آتش سوزی در جنگلها و مراتع کشور از سال ۹۲ تا ۱۳۹۹ افزود: حدود ۱۷ هزار آتش سوزی در جنگلها و مراتع کشور رخ داده است که ۱۶۲ هزار هکتار جنگلها و مراتع خسارت دیده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان آمار حریق در جنگلها و مراتع استان یزد از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲، اضافه کرد: ۶۴ فقره آتش سوزی در ۳۵۰ هکتار عرصه های مرتعی جنگلی استان یزد رخ داده است که بالاترین تخریب سال ۱۳۹۹ در شهرستان خاتم به میزان ۱۵۷ هکتار و سال ۱۳۹۸ روستای بیدان پنج شهرستان بافق در سطح ۹۰ هکتار و شهرستان مهریز در سطح ۳۰ هکتار بوده است.

علی محسنی نسب میزان آمار حریق در عرصه های مرتعی شهرستان بافق از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲را ۱۰ فقره که باعث تخریب ۹۷ هکتار از عرصه های مرتعی شهرستان از جمله مراتع روستای بیدان پنج و نیزارهای ورودی بافق ذکر کرد.

محسنی نسب پیشگیری، تجهیز جوامع محلی و مشارکت مردم در اطفاء حریق را مؤثر دانست.

در ادامه رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق گفت: نهمین مانور اطفاء حریق استان با هدف آمادگی نیرو‌های مردمی و دستگاه‌های امدادی، در روستای حاجی آباد بافق با هدف ارتقا سطح آمادگی و ارزیابی مدیریت و عملیات و همچنین پیوند و هماهنگی بین خدمات اجرایی برای اطفاء حریق برگزار شد.

محبوبه معتمدنیا با بیان اینکه آمادگی نیروی‌های یگان حفاظت در این مانور سنجیده می‌شود، اضافه کرد: در مواقع آتش سوزی علاوه بر سرعت عمل، دقت، صحت و واکنش سریع و به موقع نیرو‌های مردمی و دستگاه‌های امدادی بسیار حائز اهمیت است و در مانور به این مسائل توجه می‌شود.

معتمدنیا افزود: شرایط و بلایای طبیعی بی‌خبر و غافلگیرانه بروز پیدا می‌کنند به همین دلیل همیشه باید آمادگی‌ لازم را داشته باشیم که برگزاری این مانور‌ها باعث افزایش آگاهی مردم و کاهش خسارت‌ها  می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق با اشاره به ۱۰ فقره آتش سوزی در شهرستان در چند سال اخیر که تقریب ۱۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی را از بین برده است، اضافه کرد: با توجه به انجام کار‌های ترویجی، جلسات متعدد با شوراها، توزیع بروشور و برگزاری مانورها، شاهد کاهش آتش سوزی در مراتع شهرستان بوده ایم.

محبوبه معتمدنیا همکاری فرمانداری شهرستان را در نصب دوربین در ورودی روستاها، مجهز کردن دهیاری ها به وسایل اطفاء حریق و مشارکت مردم را به دلیل فاصله زیاد اداره منابع طبیعی تا محل آتش سوزی در مراتع را از دیگر اقدامات انجام شده در پیگشیری از حریق در عرصه های منابع طبیعی بیان کرد.

 

 

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page